Malarstwo to jedno z najciekawszych artystycznych zajęć. Jest też jednak jednym z trudniejszych. W rysunku martwić musimy się o walory, podrysy i światłocień, tutaj natomiast dochodzą kolory jak i różne rodzaje farb. Zanim więc zaczniemy malować arcydzieła, zacznijmy od podstaw!
1.Malarstwo na płótnie czy na tekturze?
Dobór odpowiedniego podłoża malarskiego to pierwsza rzecz nad którą musimy się zastanowić. Możemy wybierać między blokami rysunkowymi i malarskimi, takimi które są przeznaczone do odpowiednich farb jak akwarele i akryle, no i jeszcze gwasze. Różnica między nimi polega głównie na teksturze, gramaturą a nawet i kolorem. Materiał też może się nieco różnić, a z tym również cena. Jeżeli chodziliście kiedyś na kursy rysunku, to na pewno mieliście już styczność z takimi blokami.
Znaleźć możemy także podobrazie. Zakupić możemy je praktycznie w każdym sklepie plastycznym. Jeżeli jesteście już doświadczonymi malarzami to najlepiej samemu takie podobrazie składać. Dostosowując długość deseczek i naciągając na nie płótno sami decydujemy o rozmiarach obrazu bez żadnych ograniczeń.
Interesujesz się malarstwem? Przeczytaj te artykuły!
Malować możemy jeszcze na deskach oraz tekturach, ale te dwie opcje cieszą się największą popularnością. Jeśli chcielibyście dowiedzieć się więcej na temat bloków i rodzajów papieru polecam przeczytać: Rodzaje papieru – Czym się różnią i które będą Ci potrzebne?
2. Przygotowanie podłoża
Jeżeli zdecydowaliście się na kupno podobrazi, możecie ominąć ten etap. Głównie dla tego, że większość kupnych podobrazi jest już zagruntowana. Aczkolwiek zawsze warto wiedzieć jak to robić samemu.
Po kupnie odpowiedniego podłoża, należy je ugruntować. Do tego można stosować żelatynę i grunt malarski, jak i sam grunt malarski. Podłoża typu tekturka czy blok malarski najlepiej ugruntować z dwóch stron aby się nie zaginały. Najlepszą metodą jest nałożenie trzech warstw gruntu z przodu i dwóch z tyłu, oczywiście po ewentualnym nałożeniu żelatyny.
Sam grunt malarski możecie zastąpić białą farbą emulsyjną lub akrylową, jednakże nie jest to zbyt trwała metoda. Jeżeli zdecydujecie się na kupno gruntu malarskiego możecie zakupić już rozcieńczony, albo w proszku. Aby można było optymalnie używać takiego gruntu należy do proszku dodać wody, aż konsystencją przypominać będzie śmietanę 30%.
3.Kompozycja
Teoria kompozycji nie różni się za bardzo w zależności od tego czy rysujecie czy malujecie. Starajcie się wybrać odpowiednie miejsca na płótnie w których mają być najważniejsze elementy obrazu. Warto też dobrze wszystko wykadrować i podzielić całość na plany. To pozwoli nam określić czy chcemy iść w kompozycję otwartą czy zamkniętą, statyczną czy dynamiczną itd. Więcej o tym przeczytacie w Jak dobierać Kadr?
4.Podrys
Pordys to inaczej szkic. Konkretniej, jest to pierwszy szkic który rysujemy na płótnie. W tym przypadku podrys zaczynamy już nakładając farbę. Starajcie się rozwodnioną farbą zaznaczać co i gdzie chcecie mieć. Podrys powinien zawierać już barwy które nas interesują, i które chcielibyśmy zachować.
Inną metodą na robienie podrysów to używanie ciemnych rozwodnionych farb do tworzenia konturów. Pamiętajcie, że nie chodzi tu o szczegóły ani dokładność, tylko o szybkie zaznaczenie elementów.
5.Malarstwo kolorami: jasność, barwa i nasycenie
Teraz możemy już dokładniej określić jakimi kolorami chcemy malować. Decydujemy o ogólnym nastroju i emocjami które możemy wywrzeć na odbiorcy, lub przekazać. Tutaj zdecydowanie przyda się teoria kolorów jak i dużo eksperymentowania, przynajmniej na początku.
6.Podkreślenie planów
Teraz kiedy wiemy już jakie kolory chcemy zastosować, możemy przejść do trochę dokładniejszych obrysów. Nakładamy już lekki cień i zastanawiamy się nad światłem. Jeżeli przykładowo malujemy pejzaż, możemy zastosować już zasadę, że im dalej coś jest na horyzoncie, tym jaśniejsze i mniej nasycone barwy będzie miało. Możemy też rozmyć niektóre elementy by dodać obrazowi głębi.
7.Malarstwo techniczne
W zależności od tego co malujemy, warto zaopatrzyć się w odpowiednie pędzle. Różnią się w zależności od farb które stosujemy jak i tego co chcemy przedstawić. Do wyboru mamy jeszcze szpachelkę, która zostawi i nada ciekawej faktury.
NAUKA RYSUNKU = DOMIN
Co do samych pędzli, najlepsze będą pędzle płaskie. Jeżeli chcecie zrobić grube i cienkie linie, wystarczy że będziecie obracać pędzlem!
8.Detal i Szczegóły
Teraz wasz obraz powinien być na tyle dopracowany, że mrużąc oczy widzicie swoją kompozycję, jakbyście patrzyli na oryginał. Możemy więc już przejść do detali. Pamiętajmy jednak że nie każda praca musi ich mieć dużo. Wszystko zależy od tego co chcemy przekazać. Czy obraz ma być bardziej realistyczny czy wrażeniowy.
Czasem mniej to więcej. Chcąc przekazać tylko charakter kompozycji, detale będą zbędne, a liczyć się będzie przykładowo wybór kolorów.
9.Zabezpieczenia
Kiedy praca jest już skończona, możemy przejść do metod jej prezerwacji. Aby zapobiec niszczeniu od wilgoci czy światła, pracę najlepiej pokryć werniksem. Nada on pracy głębi i zwiększy odporność na wilgoć jak i światło. Trzeba jednak pamiętać że każdy werniks się od siebie różni. Niektóre wyrabiane są pod akwarele, a inne pod farby olejne. Jeżeli pokryjemy akwarele werniksem do akryli, może to spowodować zniszczenie pracy, dlatego zawsze warto zapoznać się z tym, do czego można dany werniks wykorzystać.
10.Oprawa
Ostatnim elementem dekoracyjnym jak i zabezpieczającym jest oprawienie pracy. Najlepszy sposób to typowa drewniana rama z szkłem podtrzymującym prace. Idealne do powieszenia na ścianę i na prezent!