Concept Art – Tworzenie własnego uniwersum?

    Concept art to jedno z najczęściej pożądanych artystycznych zawodów na dzisiejszym rynku pracy. Wiele artystów obiera sobie Concept art jako najbardziej kreatywny i budujący rodzaj sztuki wykorzystywany w dzisiejszych mediach! Ale na czym dokładnie polega concept art?

Czym jest concept art?

    Jest to sztuka zajmująca się wymyślaniem i inspirowaniem projektów. Concept artyści muszą być w stanie wymyśleć czy to pejzaże, budynki, pojazdy i postacie. Wszystko opiera się na wyglądzie oraz zastosowaniu. Na przykład dostać moglibyście zadanie by wymyśleć i zaprojektować zamek. Tak więc musicie przygotować kilka projektów, aby pracodawca mógł je wszystkie przejrzeć i wybrać ten, który najbardziej mu odpowiada. Zdarzyć się może, że wybierze kilka prac i będzie chciał je połączyć, lub nie wybierze żadnej i da wam jakieś wytyczne, które wasza praca ma spełniać.

    Możliwości jest wiele, warto jednak pamiętać, że prace które trzeba przedstawić muszą być zarówno w miarę ładne, ale przede wszystkim szybkie. Skupiać trzeba się głównie na designie niżeli szczegółach, chyba że macie na nie czas.

Uniwersum

    W projektach zawsze dostaniemy jakieś informacje na temat tego, co mamy projektować, w jakim świecie będzie to wykorzystane itp. Warto więc ćwiczyć na przykładach znajomych. Poprosić ich aby wymyśleli świat oraz to co chcieliby żebyśmy zaprojektowali i namalowali. Jest to świetny sposób na dawanie sobie utrudnień i przekraczanie własnych granic. Mając zadanie którego sami sobie nie daliśmy często sprawia że musimy wyjść poza strefę własnego komfortu i zrobić coś nowego. Nie oznacza to jednak że sami nie możemy tak zrobić.

    Wymyślając własny projekt skupmy się na tym, aby wybrać historię, którą chcielibyśmy przekazać. Czy to ma być fantasy, czy realistyczne przedstawienie jakiś sytuacji, czy może scify albo horror. Możemy się inspirować naszymi ulubionymi grami czy filmami i spróbować naszych sił wzorując się na nich.

Historia Świata

    Jako, że sami tworzymy projekt warto na chwilę skupić się na historii świata którą opiszemy za pomocą naszych prac. Mój świat będzie pokazywał cywilizacje, które rozwinęły się lepiej od naszej, ale upadły poprzez wojny między sobą. Bardzo prosty koncept, ale daje już wiele opcji na wykorzystanie do naszej pracy. Lore świata jest bardzo ważne dla concept artystów. Warto wiedzieć jakie są ograniczenia, i jakie możliwości dla świata który projektujemy. Szczególnie ważne jest to w produkcjach, które mają być kontynuacją poprzednich produkcji.

    Jeśli nie czujesz się na siłach aby tworzyć własne historie to staraj się stworzyć prace na podstawie twoich ulubionych filmów czy gier. Podpatrzyj ich design i przestudiuj ich lore. Następnie staraj się stworzyć coś, co będzie wyglądać jak z danej produkcji, ale będzie czymś zupełnie nowym!

Tworzenie świata i kuli do tworzenia planety

    Tworząc własny świat warto spróbować inspirować się prawdziwymi przykładami. Tworzenie kontynentów nie powinno być tylko losowymi, naszkicowanymi plamami tak jak się to nam podoba. Przy szybkim przestudiowaniu wiedzy z geografii, możemy dowiedzieć się że kontynenty powstają poprzez zderzanie się płyt tektonicznych, które podnoszą lądy w górę. Dlatego powinniśmy zacząć od narysowania tych płyt. Powinny być duże i ledwie widoczne, jak linie pomocnicze.

    Teraz tam gdzie będą linie, będą też kontynenty. Nie musimy ich tworzyć na każdych liniach, bo nie tak wyglądają też prawdziwe kontynenty. Linie które narysowaliśmy będą też pasmami górskimi na naszkicowanych kontynentach, oraz wyspami na oceanach i morzach. jeżeli chcielibyście zaobserwować takie zjawisko na żywo wystarczy spojrzeć na Cieśninę Drake’a. Jest to obszar położony między Ameryką Południową a Antarktyką.

Drake Passage – Google Maps

    Widać dokładnie gdzie zderzają się płyty tektoniczne, jak tworzą wyspy w miejscu zderzenia i łączą jeden kontynent z drugim. Potem idą dalej, tworząc góry w Ameryce Południowej, które rozciągają się przez całą długość ego kontynentu, i łączą go z Ameryką Północną. Tak samo może być w naszym świecie, jedne kontynenty połączone z innymi pasmami wysp i półwysep.

    Mając już skończoną mapę możemy przełożyć ją na kulę, aby zobaczyć jak będzie wyglądała planeta. Aby to zrobić powinniśmy nałożyć siatkę na naszą mapę. Pozwoli nam ona zniekształcić mapę na potrzeby przeniesienia jej na kulę. Im gęstsza siatka, tym większa precyzja, ale ilość linii nie powinna nam też przeszkadzać, tak więc po trzy linie poziome i pięć pionowych powinny w tym przypadku wystarczyć.

Teraz wystarczy już tylko nałożyć siatkę na kulę, i ponaginać mapę patrząc na linie.

nauczyć się geometrycznego konstruowania kuli

nałożyć siatkę i naszkicowaną mapę

Wybór regionów i wstępne szkice

Tutaj ukształtowanie planety gra bardzo dużą rolę, możemy ją podzielić na klimaty i skupić się na jednym z nich. Jako, że zdecydowałem się stworzyć świat, który jest post-apo sci-fi, uznałem, że chciałbym pokazać jak doszło do katastrofy, która spowodowała koniec cywilizacji. Jako że mamy wolną rękę, możemy skupić się na kilku różnych przypadkach, czyli pokazanie tego na pustyni, w lesie czy gdziekolwiek właściwie chcemy. Aby wybrać ten najlepszy, przejdziemy do szkicowania wstępnych szkiców w szkicownikach.

Szkice powinny być szybkie, mają tylko pokazać ideę, a nie skończoną pracę. Jednocześnie jednak powinny być na tyle czytelne, byśmy mogli sobie wyobrazić efekt końcowy. Dodatkowo szybkość pozwala nam zaoszczędzić czas, który w concept arcie jest bardzo ważny. Zaczynam więc od narysowania ramek, które mają reprezentować moje pole pracy. Teraz zaczyna się ta kreatywna część, bo musimy pomyśleć, jak jednym obrazem przedstawić historię, i jaką historię chcemy właściwie przedstawić?

Concept Art - Tworzenie pracy

wybór ujęcia i wstępny szkic w digitalu

Z linkiem do wideo – krok po kroku wyaśniam jak tworze prace z wykorzystaniem różnych technik aby pokazać różnice w końcowej pracy (photobashing/bez photobashingu itp.)

Światło i studium światła

Wyróżniamy dwa rodzaje światła – światło punktowe oraz światło rozproszone. Światłem punktowym nazywamy światło, które pochodzi od jednego źródła, jest ostre i skierowane w konkretnym kierunku. Takim światłem może być na przykład światło od latarki. Światłem rozproszonym nazywamy taki rodzaj światła, którego kierunek jest trudny do określenia. Najłatwiejszym jego przykładem jest światło słoneczne.

To jest uproszczone wytłumaczenie tego, jak działa światło, w rzeczywistości, rzadko spotkamy się dokładnie z tymi przykładami. Najczęściej światło które obserwujemy jest czymś „pomiędzy” tymi dwoma typami. Przykładowo, patrząc na światło ze świecy, jeżeli ustawimy je w pokoju mamy jedno źródło światła, tak więc wydawać by się mogło że jest to światło punktowe, które da nam mocne cienie z ostrymi krawędziami. Ale teraz musimy przeanalizować jak światło ze świecy będzie odbijać się od ścian czy innych przedmiotów w pokoju. W zależności od kolorów i powierzchni światło zostanie nieco rozproszone więc mimo tego że uznamy tę scenerię jako przykład ze światłem punktowym, będziemy też mieli cząstkę światła rozproszonego. Możecie sami spróbować takiego eksperymentu. Weźcie latarkę i zaświećcie nią w pokoju. Powinniście zobaczyć, że mimo iż świecicie w konkretny punkt, to latarka powinna też lekko oświetlić pokój.

Co gra dużą rolę w takich przypadkach jest też natężenie światła, pogoda czy też jego kolor. Warto więc przećwiczyć i zrozumieć jak to działa przerysowując i analizując zdjęcia! Jest to tak zwane studium światła i kolorów. Spróbuj otworzyć zdjęcie w Photoshopie, i na osobnym płótnie spróbować je przerysować. Zasady są takie: malujemy tylko na jednej warstwie i nie możesz pobierać kolorów ze zdjęcia ani go kalkować. Jeżeli będziecie przy tym analizować, jak zachowują się kolory i światło, to po jakimś czasie zaczniecie zauważać, jak powinno się zachowywać w waszych rysunkach. To jest jedna z najlepszych umiejętności jaką możecie nabyć i często sprawia, że możemy uzyskać ten realistyczny charakter w naszych pracach. Oto moje dwa przykładowe studium wraz ze zdjęciami:

Zdjęcie
Studium
Zdjęcie
Studium

wytłumaczyć znaczenie światła, jego rodzaje, kolory (podział na zimne/ciepłe) cieniowanie i iluzja detalu a także cechy charakterystyczne pracy concept artowej

Kolory i Temperatura

Żeby przybliżyć wam mniej więcej jak działają barwy, światło i kolory, warto zrozumieć jak można je podzielić i zgrupować. Najprostszy podział to światło/barwy ciepłe i zimne. Jest to podział dość intuicyjny. Kojarzyć można go sobie z latem i zimą. Jakie barwy najczęściej występują w lecie? Żółty, czerwony, pomarańczowy i ich odcienie, a w Zimie? Niebieski, fioletowy i biały. Są też skrajne kolory, takie jak zielony, gdzie mamy jego chłodniejsze, jak i cieplejsze barwy. No dobrze, ale po co nam to wiedzieć?

Głównie do dobierania charakteru naszej pracy. Jeżeli przykładowo malujemy pustynie, wiadomo, że będzie tam występować mniej zimnych barw, niż tych ciepłych. Oczywiście jest to dość skrajny przypadek, gdzie pustynia naturalnie kojarzy nam się z ciepłymi barwami, ale co na przykład z miastem? Dobierając odpowiednie barwy możemy pokazać porę roku jak i porę dnia. Poranki będą się nam kojarzyć bardziej z zimnymi barwami, mgłą, szronem, i ogólnie chłodem, ale zachody słońca będą już cieplejsze, pomarańcz i żółć będzie się kojarzyć z czerwonym słońcem chowającym się za horyzontem i wyższą temperaturą. Jak sama nazwa wskazuje, dobór kolorów pozwoli też na dobór temperatury otoczenia. Innymi słowy, ten jeden podział daje ogromny potencjał na planowanie swojej pracy.

Używanie inspiracji

Problem z inspiracjami jest taki, że często zamiast z nich korzystać, to w dużej mierze je przerysowujemy. Jednakże nie tak to powinno wyglądać. Inspiracje powinny wpływać na nasze pomysły, ewentualnie dawać nam rozwiązania o których normalnie byśmy nie pomyśleli. To nie są referencje które możemy po prostu narysować i uznać za naszą pracę. Gdyby tak było, to concept artyści nie potrzebowaliby dużych umiejętności.

Tak więc patrząc na referencję, szukaj rzeczy które Ci się w nich podobają. Staraj się pomyśleć, jak zrobić to po swojemu.

Concept Art - Mood paintings

Mood paintings to obrazy które nie mają przekazywać nam wizualnych informacji, ale wprowadzić nas w odpowiedni nastrój. Używane są w szczególności w profesjonalnych środowiskach, gdzie niektóre regiony mają powodować pewne nastroje u odbiorców. Tak więc w zależności od nastroju który mają stworzyć, artyści szukają lub sami tworzą obrazy, które wywołują u nich te nastroje. Jeżeli sami je tworzą, to w większości przypadków skupiają się raczej na barwach, niż konkretnych rzeczach, ale to nie oznacza, że zawsze tak jest. Najważniejsze to żeby nie skupiać się na szczegółach, podczas ich tworzenia.

Trzeba pamiętać, że używanie takich prac nie wiąże się z korzystaniem z nich jak z referencji. Wykorzystuje się je tylko jako inspirację dla danej pracy.

gdzie można znaleźć darmowe zdjecia do wykorzystania

korzystanie z artworków jak i innych inspiracji

Opis tworzenia pracy

Dobieranie kolorów – wzoruj się na zdjęciach referencyjnych ale miej na uwadze oświetlenie, jeżeli nie zgadza się z twoją wizją to znajdź inną referencję lub ją przerób

Jak tworzyć detale? – photobashing czy czyste malowanie

malowaniem pamietaj aby uzywac roznych pedzli, testuj je na swoim obrazie i dobieraj je stosownie do powierzchni którą chcesz namalować. detale dodajesz od duzych po male plamy aby stworzyc iluzje detalu jak na obrazach malowanych na plotnie

photobashing – ryzykowna technika polegajaca na odnajdywaniu w zdjeciach tekstur które chcielibysmy użyć.

polecić widea jordana grimmera?

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *